There was an error in this gadget

Friday, 23 September 2011

Tugasan yang pertama ku lakukan...

Ini adalah kali pertama aku membuat blog. Teruja pun ada sebab tak pernah ada blog sendiri. Kepada rakan-rakan marilah MENJENGAH blogku yang tak seberapa ini. Berilah komen untukku menambahbaik blog ini.
Terima kasih yang tak terhingga kepada rakan yang banyak memberi sokongan dan bantuan. Jasamu dikenang selalu.....

Thursday, 22 September 2011

SENI DALAM BAHASA.....(dialek pahang)

A
Aok - awak
Ampuh - sempat

B
bala - satu sumpah laknat
bala - dahsyat
bantai - buat sesuka hati
bedai - buat ikut sedap tangan.
Babir - degil
Berderau - gotong royong
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer
Berlemin - berminyak
Biroh - gatal
Buas - lasak
Buboh - letak
Boyaih - boroi
Berambi - berhati-hati,berwaspada
Borok - borak
Berte'eih - bertungkus-lumus,usaha gigih
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh ayat :
mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu?
Beringor - memberitahu
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak serta
dengan kadar yang cepat masa mengempin
Bertonyeh - gaduh mulut

C
ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti
Cemuih - bosan
Cenekang - kuku cekam tu le
Cekut - cakup/beritahu
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie..seperti laga
kucing
Chika - mual/muntah/perut memulas
Cokei - cukai
cokeng - tegak
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja
gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung

D
Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker?
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?
Dema - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia
Degut - [ isk nak beri makna benda lak ni ] Dedor - suam-suam kuku

Tuesday, 20 September 2011

Mari bersama-sama kita mengasah bakat kita dalam pendidikan seni Visual. Pelbagai aktiviti seni boleh dijalankan disekolah. Aktifkan diri bersama KESENIAN.

SENI ITU INDAH

Setiap insan mempunyai bakat kesenian yang sudah tertulis olehNYA. Kita perlu mengasahnya supaya menjadi lebih berkilauan dan bersinar. Kilauan itulah yang akan dipertontonkan dan di pamerkan kepada masyarakat umum. Dan merekalah yang akan menilai setiap kesenian yang telah dihasilkan. Sekiranya ada kekurangan haruslah diperbaiki. Terimalah seadanya segala pendapat dan pandangan yang diberikan. Dengan itu barulah kita akan mengecap kejayaan yang cemerlang. Jadilah seseorang yang menghargai SENI kerana SENI ITU INDAH.